BISERICA ȘI REVOLUŢIA ROMÂNĂ DIN 1989

Miercuri, 9 decembrie, a avut loc dezbaterea cu titlul „Biserica și Revoluţia română din 1989 – Rememorare după 20 de ani – 1989- 2009“, organizată de Colegiul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din București și Centrul de Studii și Documentare „Societate, Drept, Religie“. Dezbaterea a avut loc începând cu ora 14:00 în Amfi teatrul „Dumitru Stăniloae“ al Facultăţii de Teologie. Între 8 și 10 decembrie, în sala de lectură „Teodor M. Popescu“ a Bibliotecii Facultăţii de Teologie a fost organizată o expoziţie cu documente de arhivă despre activitatea Securităţii înainte de 1989, informează ediţia de astăzi a cotidianului Ziarul Lumina. La dezbatere au participat Cazimir Ionescu, secretar de stat în cadrul CNSAS, dr. Constantin Buchet, membru CNSAS și profesor de Istorie în cadrul Școlii Naţionale de Studii Politice și Administrative, dr. Laurenţiu Tănase, membru CNSAS și profesor în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din București, și dr. Dumitru Dincă, director de programe în cadrul Televiziunii Române. Din partea conducerii Facultăţii de Teologie au participat pr. prof. dr. Emanoil Băbuș și pr. conf. dr. Daniel Benga, prodecani. Dezbaterea a început cu o rugăciune, urmată de ascultarea imnului de stat al României și un moment de reculegere pentru eroii căzuţi în timpul Revoluţiei din 1989. Continue reading

Istorie ,

ISTORIA DATEI PASCALE

PAȘTILE EVREIESC
Cuvântul ebraic Pesah (trecere) este moștenit de evrei de la egipteni, fi ind preluat din forma bizantinolatină Paschae sau sărbătoarea azimilor. Evreii numeau Pesah (Pascha) sărbătoarea lor anuală în amintirea trecerii prin Marea Roșie și a eliberării lor din robia Egiptului, care se prăznuia la 14 Nisan (aprilie) și coincidea cu prima lună plină de după echinocţiul de primăvară. Termenul ebraic Pesah – Paște a trecut în vocabularul creștin pentru că patimile, moartea și Învierea Domnului au coincis cu Paștile evreilor din anul 33; obiectul sau motivul Paștilor creștine este însă cu totul altul decât al Paștilor evreilor, între vechea sărbătoare iudaică și cea creștină nefi ind altă legătură decât una de nume și de coincidenţă cronologică.

PAȘTILE CRUCII, PAȘTILE ÎNVIERII
Numirea de Paști a fost aplicată de primii creștini în cinstea comemorării anuale a Cinei celei de taină, care avea loc în seara zilei de 13 Nisan sau în Joia dinaintea Duminicii Învierii. Ea consta dintr-o masă rituală, care imita Cina la care au participat apostolii și Hristos, și era însoţită de serviciul Sfi ntei Împărtășanii. La primii creștini, recrutaţi dintre evrei, această celebrare a Cinei Continue reading

Educatie, Istorie

Preotul ortodox Daniil Sisoev asasinat la Moscova

Preotul ortodox Daniil Sisoev, care împlinise vârsta de 35 de ani a fost asasinat la Moscova în seara de 19 noiembrie 2009. Crima a fost comisă foarte probabil din motive religioase.

Preotul se pare că a căzut victimă islamicilor radicali sau sectari, declară investigatorii cazului. Asasinul neidentifi cat purta o mască de doctor când l-a atacat pe preot, relatează Interfax. Criminalul a intrat în biserica «Sf. Ap. Toma» din sudul Moscovei pe la 22:40. Era un bărbat înalt și solid, spun martorii oculari, care intrând în biserică a strigat: «Care este Sisoev?» Părintele Daniil, a ieșit în faţă, atacatorul a scos o armă silenţioasă și l-a împușcat în gât și în cap. Atacatorul a părăsit locul crimei mergând liniștit fără să o fi luat la fugă. Părintele Daniil a murit la spital o oră mai târziu. Preotul avea soţie și trei copii. Continue reading

Anunturi, Social

Biserica Ortodoxă Bulgară ar putea schimba data Crăciunului

Episcopii seniori au arătat clar că în 2009 Bulgaria ar putea celebra Crăciunul pe 25 decembrie pentru ultima oară, dacă Biserica decide să renunţe la calendarul gregorian. Bulgaria a trecut la calendarul gregorian în 1916, și a celebrat Crăciunul în 25 decembrie de când acesta a fost restabilit ca sărbătoare oficială după căderea regimului comunist. Biserica Ortodoxă Bulgară ar putea decide în favoarea restabilirii calendarului iulian, ceea ce înseamnă că Crăciunul ar urma să fi e celebrat în 7 ianuarie în loc de 25 decembrie. În 20 decembrie 2009, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Bulgare va avea o întâlnire pentru a analiza cererea unui grup de credincioși și a preotului lor din satul Chelopechene ca Crăciunul să fi e celebrat în 7 ianuarie. Cererea a fost înaintată în 20 noiembrie 2009. Preotul Mariy Dimitrov a slujit în parohia sa, în ultimii 20 de ani, conform calendarului iulian, cu permisiunea specială din partea Patriarhului bulgar Maxim. Cei care au înaintat cererea amintesc că un caz similar de restabilire a calendarului iulian din 1997 a atras sprijinul din partea a cinci Episcopi.

Catolica.ro

Calendar, Social ,

Americanii nu sunt de acord cu avorturile finanţate de stat

27 noiembrie 2009
CNN a publicat rezultatele unui sondaj realizat telefonic între 13 și 15 noiembrie despre avort, asistenţa sanitară și reforma sănătăţii. Rezultatele arată tendinţe pro-life promiţătoare și sunt grăitoare relativ la dezbaterea actuală din senatul american privind includerea avortului în programele de sănătate. Sondajul, la care au răspuns 1.014 americani, a arătat că majoritatea (61%) nu sunt de acord cu fi nanţarea de la stat a avorturilor, iar 51% dintre ei cred că femeia care face avort trebuie să și-l plătească, fi e că are, fi e că nu are asigurare de sănătate. Continue reading

Social ,

8 februarie 2010 – Veniţi la Conferinţa Teologică “MĂRTURISIREA CREDINŢEI: între dragoste şi toleranţă dedicată Zilei de Prăznuire a Noilor Mucenici şi Mărturisitori”

Conferinţa se va desfăşura cu binecuvântarea ÎPS Vladimir, Mitropolit al Chişinăului şi al întregii Moldove, pe 8 februarie 2010, între orele 11.00 şi 15.00, în incinta Palatului Naţional (str. Puşkin nr. 21, Chişinău).
Intrarea liberă

Binecuvântare şi cuvânt de deschidere:

* ÎPS Vladimir, Mitropolit al Chişinăului şi al întregii Moldove.

Raportori:

* ÎPS Feodor, arhiepiscop de Kameneţ-Podolsk şi Gorodok, Ucraina,
* Prot. Alexandru Şargunov, Moscova, Rusia,
* Danion Vasile, scriitor, misionar, România,
* Theodore Zissis, profesor la Facultatea de Teologie, Universitatea “Aristotel”, Thessaloniki, Grecia ş. a.

Sursa: http://mitropolia.md

Anunturi

Varianta .PDF a Curierului Ortodox (din anii 1999-2009) este accesibila acum pe site.

Pentru detalii accesati pagina  Arhiva PDF

Arhiva PDF ,

SFÂNTA TAINĂ A NUNŢII, SAU CUNUNIA III (Administrarea Sf. Taine a Cununiei, Efectele juridice ale Cununiei, Încetarea Căsătoriei)

Administrarea Sf. Taine a Cununiei
Locul administrării Cununiei este Biserica. Este necesar să atenţionăm asupra timpului administrării acestei Taine. Cununia nu se administrează în decursul celor patru posturi precum și în săptămâna brânzei (înainte de Postul Mare), în Săptămâna luminată, în perioada de la Nașterea Domnului până la Bobotează. Potrivit unui obicei blagocestiv, Cununia nu se administrează sâmbăta nici în ajunul sărbătorilor Dumnezeiești sau a sărbătorilor mari, pentru a nu petrece zilele de ajun în veselie și răsfăţ;  În Biserica Ortodoxa Rusă Cununia, nu seadministrează pe lângă cele enumerate mai sus, și în ajunul zilelor de post în decursul a tot anul (marţi și joi), precum și în ajunul Tăierii Capului Sf. Ioan Botezătorul (29 august) și Înălţării Sf. Crucii Domnului (14 septembrie). În Biserica Ortodoxă Română nu se fac cununii în următoarele zile din timpul anului bisericesc:
– în cele patru posturi de peste an, adică Postul Paștelui, Postul Crăciunului (14 noiembrie – 24 decembrie s. v.), Postul Sfi ntei Marii (1-14 august) și Postul Sfi nţilor Apostoli, variabil de la an la an, adică de la Duminica tuturor Sfinţilor pana în ziua sărbătorii;
– în toate zilele de miercuri și vineri din timpul anului Bisericesc, fi ind zile de post;
– în zilele de 14 septembrie (Ziua Crucii sau a Înălţării Sfi ntei Cruci) și 29 august (Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul), prăznuite întotdeauna cu post, indiferent în ce zi a săptămânii cad;
– în săptămâna brânzei adică cu șapte zile înainte de Postul Mare, numită și săptămâna alba, fi ind socotită
perioadă de pregătire pentru post;
– în săptămâna luminată, adică între Paști și Duminica Tomii, în Duminica Rusaliilor, în ajunul și în ziua tuturor sărbătorilor împărătești și în perioada cuprinsă între Crăciun și Bobotează (25 decembrie – 6 ianuarie).
Cununia trebuie să se ofi cieze după Liturghie, după Împărtășirea mirelui și miresei. Potrivit tradiţiei existente în Biserica din România și Basarabia, la administrarea Cununiei este necesară prezenţa nașilor de cununie. Continue reading

Educatie ,

SFÂNTA TAINĂ A NUNŢII, SAU CUNUNIA II (obstacole)

Nerespectarea normelor sus – pomenite fac să apară obstacole în calea contractării căsătoriei.
OBSTACOLE DE ORDIN RELIGIOS
În prezent principalul obstacol religios pentru administrarea Cununiei este apartenenţa la altă confesiune creștină sau la altă religie a unuia dintre candidaţii la Cununie. Căsătoriile mixte constituie una dintre cele mai acute probleme și în prezent este rezolvată individual de Bisericile Ortodoxe autocefale. Astfel, Biserica Ciprului, referindu-se la Canonul 14 al Sin. IV Ecumenic, interzice căsătoria dintre creștin și necreștin, Biserica Cehoslovacă nu interzice astfel de căsătorii, dar refuză să le dea binecuvântarea religioasă, Biserica Poloneză consideră că s-ar putea da binecuvântarea
unuia dintre soţi (celui ortodox). La a II-a Conferinţă preconciliară din 3-12 septembrie 1982 din Shambezi, a fost adoptat un proiect privind decizia Marelui Sinod Ortodox în care se spune: „Căsătoria între ortodocși și eterodocși sau cu necredincioșii este interzisă din considerente de acrivie canonică”. Alt impediment de ordin religios este rudenia
spirituală – legătura ce se întemeiază, la săvârșirea sfântului Botez, între naș și fi n, precum și între anumite rude ale
acestora. Botezul, fi ind socotit o naștere spirituală, nașul care asistă copilul la botez devine părintele lui spiritual. De
aceea și raporturile dintre naș și fi n sunt asemănătoare cu cele care există între copil și părinţii săi naturali.
În prezent rudenia spirituală rămâne impediment la căsătorie până la gradul III.
Potrivit acestei masuri, s-au oprit căsătoriile: nașulu cu fi na; fi ului nașului cu fi na; nașului cu mama fi nului;
nașului cu fi ica fi nului; fiului nașului cu fiica finului Din aceste considerente este interzisă asistarea la botez a părinţilor fizici ai copilului. Dacă tatăl ar primi, ca naș, la botez pe propriul copil, el ar deveni faţa de soţia sa cumătru și, în acest caz, căsătoria lor ar trebui desfăcută. Spre deosebire de nașii de botez, nașii de cununie nu creează rudenie spirituala cu cei care se căsătoresc. Continue reading

Educatie ,

SFÂNTA TAINĂ A NUNŢII, SAU CUNUNIA (I)

Preliminarii
Nunta, Cununia, Căsătoria este Taina prin care un bărbat și o femeie care s-au hotărât în mod liber să trăiască împreună întreagă lor viaţă, în scopul de a se ajuta reciproc, a naște și crește copii și a se feri de desfrânare, primesc, prin rugăciunile preotului, harul divin care sfi nţește legătura lor și îi ajută la împlinirea scopului lor.
Baza juridică a Cununiei se afl ă în Sf. Scriptură. Încă în rai fi ind omul Dumnezeu a zis: “Nu este bine să fi e omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el” (Facerea 2,1). Prin participarea Sa la nunta din Cana Galileei și prin săvârșirea celei
dintâi minuni la aceasta nuntă, Mântuitorul a arătat că acordă o cinste și preţuire deosebită căsătoriei.
După cum spune Fericitul Augustin: „Hristos aîntărit la Cana ceea ce Dumnezeu a instituit în rai”.
În prezent canoniștii acceptă defi niţia juridicăa căsătoriei dată încă în sec. al III-lea de către jurisconsultul roman Herenius Modestinus care spunea: „Căsătoria este legătura bărbatului și a femeii prin însoţire pentru întreagă viaţă și pentru a-și împărtăși reciproc drepturile dumnezeiești și omenești (Nuptiae sunt conjunctio maris et feminae
consortium omnis vitae, divini ac homani juriscomunicatio)”. Din această defi niţie rezultă că căsătoria
se întemeiază pe legătura fi rească, stabilită prin înţelegere între bărbat și femeie (consensus facis nuptas – consensul celor doi face nunta), în scopul însoţirii lor pentru o viaţă întreagă și pentru a se face părtași la acele drepturi care au fost stabilite de voinţa umană și prin voinţa divină. Din aceeaș defi niţie decurge că căsătoria este o legătură
monogamă, fapt ce corespunde întru totul naturii umane, propagării vieţii umane și rostului vieţii
omenești. Încheierea căsătoriei între creștini se săvârșește prin administrarea Sf. Taine a Cununiei. Săvârșitorul
Săvârșitorul Sf. Taine a Cununiei este preotul cu hirotonie validă, fără pedeapsă canonica, ce l-ar opri de la Săvârșirea Sfi ntelor Taine1. Nu se obișnuește ca Taina Cununiei să fi e administrată de către preoţii care au adoptat călugăria, pentru că aceștia s-au lepădat de cele lumești. Episcopul fi ind și el călugăr de asemenea nu se cuvine să
administreze Taina Cununiei, acest lucru fiind stipulat în Nomocanonul slav. În caz de necesitate preotul poate să-l cunune pe propriul fi u sau fi ica2.


Primitorii Sf. Taine a Cununiei

Primitorii Sf. Taine a Cununiei pot fi creștinii ortodocși de sex diferit și care nu sunt călugăriţi.
Condiţiile pentru administrarea Cununiei Dreptul bisericesc și legile statului prevăd
anumite norme care trebuie respectate de cei care doresc sa se cunune, norme ce pot fi împărţite în
patru categorii:

1) religioase;
2) etice;
3) fi zice;
4) sociale. Continue reading

Educatie ,